4 manieren waarop Gen-Z het werk verandert

It is called effective teamwork

Gen Z-werknemers hebben meer zelfvertrouwen, zijn divers en technisch onderlegd en worden gedreven door passie en een doel. Momenteel vertegenwoordigt Gen Z ongeveer 30% van de totale wereldbevolking, volgens gegevens van het World Economic Forum, en tegen 2025 zal de generatie naar verwachting 27% van de totale beroepsbevolking uitmaken. Het zijn gepassioneerde mensen, geboren tussen 1997 en 2012, die ernaar streven de wereld te veranderen door te pleiten voor een meer diverse en inclusievere werkplek. De manier waarop ze dat doen, is echter nieuw en best wel opwindend. Het zijn “digital natives” met verschillende perspectieven op technologie, persoonlijke groei en professionele aspiraties.

Vindingrijke en besluitvaardige werkzoekenden

Afstuderen kan erg ontmoedigend werken maar afstuderen tijdens een wereldwijde pandemie kan nog een extra stressniveau aan de mix toevoegen. De afstudeerders waren niet zeker van hun plan en stonden onder interne en externe druk om een baan te vinden vaak al voordat ze het podium opliepen om hun diploma op te halen. Mensen die niet naar de universiteit of HBO gaan, worden ook met deze druk geconfronteerd, en dit dwingt hen om creatief te zijn met de manieren waarop ze hun zoektocht naar een baan aanpakken.

Online platforms voor professioneel netwerken zijn steeds populairder geworden sinds netwerkevenementen in levende lijve schaars waren. Met een professioneel profiel op sociale media kunnen Zoomers tijdens de ontwikkeling van hun carrièrepad nog steeds zinvolle contacten leggen met anderen. Nadat ze hebben bepaald wat hun doelen zijn, neemt Gen Z meestal het initiatief om ze te bereiken.

Generatie Z-ers hebben bewezen goed te zijn in het stellen van grenzen. Ze staan erom bekend dat ze bij hun gevoel blijven als het gaat om het benutten van bepaalde carrièremogelijkheden. Tijdens de zoektocht naar een baan vragen ze zich vaak af:

  • Zie ik mezelf wel bij dit bedrijf?
  • Komen mijn waarden overeen met de missie van het bedrijf?
  • Voelt dit als het juiste om te doen voor mijn professionele ontwikkeling?
  • Hoe passen mijn passies bij deze baan?

Ze hebben er geen moeite mee om “nee” te zeggen als het niet het juiste gevoel geeft of “ja” als ze weten dat het hen op weg kan helpen naar succes.

Dit sluit aan bij het grote aantal ontslagnames waar de arbeidsmarkt vandaag de dag mee te maken heeft. Volgens het Bureau of Labor Statistics van de Verenigde Staten hebben 4,3 miljoen Amerikanen hun baan opgezegd als gevolg van pandemie-gerelateerde stress. Dit in combinatie met de huidige stand van zaken op de Nederlandse arbeidsmarkt, waarbij een overschot in banen en een gebrek aan werkzoekenden. Gen Z betreedt de arbeidsmarkt en is zich bewust van trends en kansen op deze arbeidsmarkt. Ze houden hun ogen open voor banen waarbij ze zich kunnen aanpassen aan wat er nog komt. Of het nu gaat om het vinden van een baan met een beter salaris of flexibiliteit met ziekteverlof, jonge professionals doen geen concessies aan hun persoonlijke welzijn. Een baan met flexibele werktijden kan mensen ook de vrijheid geven om hun eigen zakelijke avonturen te ontdekken in de “gig economie”.

Gig Economie- Spelers

Hoewel mensen op zoek zijn naar traditionele 9-tot-5-banen, vinden veel anderen steeds andere manieren om geld te verdienen met hun talenten en vaardigheden. Photoshoppen, zeefdrukken en door studenten gerunde voedselbezorging op de campus zijn voorbeelden van hoe creatief Gen Z wordt met hun zakelijke ondernemingen.

Naast de originaliteit van de maker, is het internet een belangrijke factor in het succes van deze nevenactiviteiten. Soms is er maar één virale TikTok video nodig om het verkeer naar hun site te vergroten. Sociale-mediaplatforms zijn ook geweldig voor marketing naar specifieke demografieën, vooral als hun doelmarkt voornamelijk uit internetgebruikers bestaat.

Flexibele leerders

Hoewel we allemaal op een andere manier online en op afstand werken hebben ervaren, hebben studenten misschien wel een van de moeilijkste aanpassingen gehad. Zij hebben zich moeten aanpassen aan virtueel leren om hun diploma’s te halen en hebben daarvoor aanpassingen in hun leven moeten doorvoeren. Maar door deze moeilijkheid hebben ze zachte vaardigheden geleerd die hen helpen succesvol te worden, zoals geduld, teamwerk en emotionele intelligentie. Deze soft skills in combinatie met harde skills maken van hen dynamische werknemers die de toekomstige werkculturen vormgeven.

Ze kunnen zich ook op andere manieren aanpassen. Omdat ze “digitaal” zijn geboren, zijn ze praktisch opgegroeid op het internet. Ze volgen het nieuws en de inhoud al jaren op de voet en kunnen gemakkelijk bepalen wat “in” en wat “uit” is. Aangezien trends van dag tot dag veranderen, is het belangrijk om voorbereid te zijn om op elk moment van tactiek te veranderen. Een speler in uw team hebben die weet hoe hij van tactiek moet veranderen, is gunstig voor iedereen, omdat de kans groter is dat deze juist die homerun slaat.

Innovatief denken

In een peiling uit 2020 beschouwt 56% van Gen Z zichzelf als creatief, tegenover 44% van de mensen van 24 jaar en ouder.

Hun creatieve vaardigheden zijn belangrijk voor zowel hun persoonlijke als professionele leven, en ze denken buiten de gebaande paden. Daarom noemen we ze “Generatie Creatie”. Zij hebben clubs en organisaties opgericht voor de onderwerpen die hen daadwerkelijk interesseren. De “Renaissancewerker” zal terugkeren, dat wil zeggen iemand met verschillende interesses die veel talenten heeft en op verschillende gebieden kennis van zaken heeft.

Op dit moment is het nodig dat organisaties investeren in hun mensen, te beginnen met degenen die de arbeidsmarkt betreden. Hoe stemt u de passies van uw werknemers af op hun functie en komt u tegemoet aan hun behoeften? Op het werk kan het aansluiten bij interesses de werknemers motiveren en productief houden. Interesses hebben grote invloed op de prioritering van werk en taken. Birkman meet tien interesses, waaronder Outdoor, Wetenschappelijk, Technisch, Overtuigend, Sociale Dienst, Artistiek, Literair, Muzikaal, Administratief, en Numeriek, en helpt u elk van deze te verbinden met taken op het werk die het succes van Gen Z kunnen vergroten.

Nieuwe werknemers brengen nieuwe ideeën en manieren van werken met zich mee. Gen Z mag dan jong zijn, maar ze hebben veel nieuwe vaardigheden en talenten die waardevol zullen zijn voor de werkplek, virtueel of anderszins. Hen inzicht geven in hun gedrag en behoeften is cruciaal voor de nieuwe toekomst.

 

 

 

Geef een antwoord

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inloggen voor Birkman Professionals

×
Product added to cart

Geen producten in de winkelwagen.